LA CENSURA DE LA IGNORÀNCIA CONTRA FERRERES



La cultura té moltes vessants i per això mateix també, moltes utilitats. La principal i primera és obrir la ment a noves possibilitats, a fer pensar, a donar eines de coneixement perquè siguin utilitzades lliurament per qui en rep el contingut.

Fa pocs dies la revista cultural Núvol presentava a les seves pàgines un recull de pensaments de diferents persones sobre la cultura i sobretot, sobre la seva utilitat. Em quedo especialment amb dos d’aquests pensaments: una afirmació i una resposta contraposada a aquesta afirmació:

1.- “Quan escolto la paraula cultura, agafo la meva pistola” Hanns Johst, Poeta i dramaturg vinculat al règim nazi.
2.- “Quan escolto la paraula pistola, agafo la meva cultura” Malcom Muggeridge Periodista, escriptor i espia.



La cultura ha de remoure estructures, plantejar nous interrogants, obrir la ment a noves perspectives, sempre amb un ànim positiu, provocador, reflexiu, personal, digirida i ben orientada a un gran públic que, posat al davant dels creadors de cultura, es personifiquin en la seva massa crítica. La crítica també ajuda: serveix per a recapitular i a partir d’aquí, avançar de nou.

La immensa majoria de mitjans de comunicació escrits publiquen a les seves pàgines, la feina (l’obra, de fet), de caricaturistes, dibuixants, ninotaires i humoristes gràfics, la rara habilitat dels quals és condensar d’una forma gairebé científica, un fet concret en una sola vinyeta. El treball d’enginy, de síntesi, de concentració de personatges i situacions relatives a l’actualitat, en un sol dibuix o com a molt en una tira curta de dibuixos, que a més habitualment fa somriure perquè és àcid, avinagrat i molt punyent, és un dels punts interessants dels mitjans escrits i digitals.

Entre els caricaturistes han sortit grans noms: Forges (al que li vam dedicar un post fa pocs dies), en Perich, Kap, el Faro, en Toni Batllori, en Ferreres, en són només alguns.    


A propòsit d’en Ferreres



La seva darrera vinyeta ha estat molt polèmica, molt difosa a les xarxes per allò de l’efecte Streisand i a l’hora de la veritat, molt certa. Ferreres dibuixa el seu escriptori amb un enorme 155 de granit al damunt, caigut literalment del cel, que si bada gaire l’aixafa a sota. Per això ell mateix diu “Uf, per poc!”, mentre surt per cames de l’estudi.

De fet, aquest  ninotaire que ha treballat els darrers vint anys a El Periódico i té una llarga trajectòria en altres mitjans com El Correo Catalán, El País, Avui, La Vanguardia, Be Negre i El Temps, ha vist com la seva trajectòria a El Periódico s’ha acabat perquè sembla que el que dibuixava darrerament, no acabava d’agradar a la direcció, que s’ha escudat en una oportuna reducció de plantilla per fer-lo fora de la redacció i evitar publicar aquesta darrera vinyeta del 155 que ha caigut al damunt de Ferreres i de fet, de molts aspectes de la vida cultural de casa nostra.

És comprensible que moltes de les crítiques que rep el poder no agradin, no siguin ben rebudes. A ningú li agrada que se'n fotin d’ell i li posin a l’aire les misèries. Ara bé, quan el poder usa el seu poder per aixafar opinions, evitar publicacions i censurar el que els artistes lliurament diuen, allò que enteníem per democràcia passa a tenir un altre nom: totalitarisme, dictadura (que és el mateix que ignorància) i les seves conseqüències repressives s’escampen per tots els racons culturals, no només a l’àmbit dels ninotaires. Val la pena, doncs, estar alerta per assenyalar sense por, qualsevol represàlia ideològica.  Qualsevol mostra d'ignorància. Que per això serveixen i molt, també, les xarxes socials.

Avui el nostre post és per repassar una micona, l’obra gràfica d’aquest genial ninotaire que podreu seguir, a partir de ja mateix, a les pàgines del diari Ara.

I aquí al nostre bloc, sí, sense censures, sense restriccions i sense traves.











Comentaris